Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Trīs pierādīti veidi, kā attīstīt jauniešu kalpošanu

Gadu desmitiem amerikāņu draudze ir pārdevusi virspusēju „attīstības stratēģiju”, kas balstās uz priekšstatu, ka pusaudžiem un studentiem ir nepieciešams daudz izklaides, lai paliktu draudzē un pieņemtu kristietību. Par slaveniem jauniešu mācītājiem kļuva 20 līdz 40 gadus veci vīrieši, kuri darba dienās strādāja pie reklāmu veidošanas, lai gūtu atsaucību, un „dievkalpojumiem”, kas atsaucās uz Bībeli, bet neko daudz nemācīja. Uzmanības centrā nebija nākotnes draudzes locekļu audzināšana, bet gan bērnu piesaistīšana un pārliecināšana, ka tas ir „forši”.

Ja kādreiz esi domājis, kāpēc jaunieši masveidā pametuši draudzes, meklējot patiesību, tas nav nekāds brīnums. Viņi atrada daudz izklaides, bet neatrada patiesību.

No kurienes es nāku

Rakstot šo tekstu, es neesmu augstprātīgs vai bagāts jauniešu konferenču eksperts. Lai gan esmu vadījis studentu kalpošanu divās draudzēs gan kā „studentu” mācītājs, gan kā mācītājs, kurš pārrauga jauniešu vadītāju, garīgās un skaitliskās izaugsmes laikā secinājums ir nemainīgs: studentu kalpošana ir grūta. Tas ir smags darbs ar gariem gaidīšanas periodiem, lai redzētu, vai sētās sēklas ir iedzīvojušās. Daudzos gadījumos tas ir niecīgs, nepamanīts un nenovērtēts darbs.

Tomēr nav jābūt apmulsušam, izstrādājot stratēģiju izaugsmei – garīgā nozīmē. Konferences izmaksās naudu, parādīs lietas, kuru īstenošanai nekad nebūs naudas, un atstās tevi ar lielu sajūsmu, bet maziem rezultātiem.

Atmet trikus. Arī uzticība darbojas. Šie skaitļi kalpo tikai kā ilustrācija, kas apklusina pragmatistus, kuri saka: „Mācīt Bībeli ir labi, bet tas nedarbojas.”

Sešos mēnešos mēs izaugām par 396%

Nesenais tvīts par mūsu studentu kalpošanas izaugsmi izraisīja lielu atsaucību, kas kļuva par iemeslu šī raksta tapšanai. Tā ir taisnība. Mēs strauji augām, un bija patīkami redzēt, kā arvien vairāk ģimeņu veda savus studentus pie mums. Tomēr mums vēl ir tāls ceļš ejams, lai izveidotu mācekļus un audzinātu līderus, kuri savukārt audzinātu citus līderus. Tas ir noticis gan mazākā, gan lielākā mērogā abās draudzēs, kurās esmu bijis mācītājs. Abos gadījumos galvenā uzmanība vienmēr tika pievērsta Dieva vārdam, nevis trikiem. Abos gadījumos Dievs suverēni noteica izaugsmi. Šeit ir tvīts:

“Mūsu jauniešu kalpošana izauga par 396% sešu mēnešu laikā pirms Covid. Šeit ir tas, ko mēs darījām:

  1. Rakstus skaidrojošā sludināšana
  2. Pielūgsme, kas balstīta veselīgā mācībā (nekādas Bethel Music dziesmas)
  3. Tiešraides anonīmās jautājumu un atbilžu sesijas pēc katra dievkalpojuma, izmantojot QR kodu

Jauniešu mācītāji, pārstājiet uzvesties kā klauni! Esiet īsti, bibliski un mīliet jauniešus.”

Daudzi lūdza man izklāstīt kontekstu, kādā Dievs izmantoja soļus, lai “izaudzētu” mūsu kalpošanu. Protams, mēs visi zinām, ka Dievs dāvā izaugsmi un ka skaitļi neatspoguļo visu stāstu. Bet tvīta mērķis bija parādīt, ka šodienas jaunieši alkst pēc patiesības un pamatīgas mācības. Turklāt vissvarīgākā izaugsme (garīgā) var notikt, izmantojot parastos līdzekļus, tāpat kā skaitliskā izaugsme (lai gan tā nav garantēta).

Salīdziniet to ar daudzām mūsdienu studentu kalpošanas stratēģijām un jauniešu kalpošanas konferenču „gudrību”, kas uzstāj uz muļķīgām izdarībām, “īso saturu”, tonnām spēļu un Xbox staciju, lai raisītu izaugsmi. Un jūs redzēsiet dilemmu, ar ko saskaras tik daudzi jaunie līderi. Pragmatisms? Vai uzticība? Mākslīga izaugsme? Vai Dieva izraisīta izaugsme?

Uz ko mēs koncentrējāmies

Mums izdevās sasniegt izaugsmi pēc tam, kad mēs mainījām pieeju un veicām šīs trīs darbības. Tomēr jebkurš no mūsu komandas locekļiem jums teiktu, ka mēs darītu to pašu gan ar diviem, gan 2000 studentiem. Turklāt visa mūsu vecaju (mācītāju) komanda šo pieeju piemēroja visai draudzei un citām kalpošanām.

Šeit ir trīs galvenās darbības, uz kurām mēs koncentrējāmies, un kā mēs pieejam katrai no tām.

1. Galvenais uzsvars uz Rakstus skaidrojošo sludināšanu

Mans draugs un kolēģis, mācītājs Džons Benzingers, vienmēr jautā: vai tu izmanto Bībeli, lai sludinātu savu vēstījumu, vai Bībele izmanto tevi, lai sludinātu tās vēstījumu?

    Šis jautājums ir jāuzdod katram mācītājam, kas kalpo pusaudžiem un studentiem. Par laimi, Rakstus skaidrojošā sludināšana ļoti palīdz. Ja tev šis termins ir jauns, tas nozīmē, ka, tā vietā, lai sludinātu par nejaušām tēmām un vienkārši piepildītu savu vēstījumu ar dažiem citātiem no Google, emocionālu stāstu savam noslēguma aicinājumam un pāris nejaušiem fragmentiem, jūs izklāstāt tekstu no Rakstiem tā pareizajā kontekstā un piemērojat to dzīvei. Tas nenozīmē, ka tu nevari sludināt par tēmām vai ka citām pieejām noteiktiem tematiem nebūtu sava vieta. Tas vienkārši nozīmē, ka tu vienmēr sludini to, ko saka Bībele, nevis to, ko domā tu.

    Piemēram, ja tu sludini par seksuālo šķīstību, izskaidro 1. Korintiešiem 6:18-20, dodot šiem jauniešiem konkrētu Rakstu vietu, ko viņi vienmēr pilnībā sapratīs. Sludini par nošķiršanos no pasaules, padziļināti izpētot 1. Jāņa 2:15-17. Runājiet par iepazīšanos, skaidri attēlojot uzticamu vīru vai sievu kā to skaidro Efeziešiem 5:22-35 vai 1. Pētera 3:1-7.

    Katras uzrunas mērķis ir mācīt no Bībeles teksta un palīdzēt klausītājiem saprast sākotnējo nozīmi, kas adresēta sākotnējiem klausītājiem. Visā tekstā izmanto atsauces un izklāsti argumentus, piesātinot jauniešu sirdis ar Rakstiem, izskaidrojot kontekstu un sākotnējo auditoriju, un uzdod lielus jautājumus par to, ko lietas nozīmē un kāpēc Dievs tādas lietas prasa no Saviem ļaudīm? Izklāsti, ko viņi piedzīvoja, ko nozīmē šis fragments, un tad piemēro šo fragmentu tādā veidā, lai jaunieši to varētu nekavējoties pielietot praksē. Tas prasa darbu. Ja esi “jauniešu” mācītājs vai sludinātājs, nevelti pusi nedēļas, strādājot pie sava reklāmas videoklipa izstrādes. Koncentrējies uz savu darbu – sludināt patiesību. Pārējo uztici kādam citam. Mācies Dieva Vārdu, lūdz par jauniešu sirdīm, strādā pie savas homilētikas un neesi garlaicīgs! Attiecībā uz ilustrācijām, tu joprojām vari tās izmantot, bet saglabā saikni ar tekstu. Piemēram, vienu vakaru es sludināju no Jēkaba 3. vēstules, un tajā nedēļā es sapratu, ka Jēkabs izmanto diezgan ekstrēmus piemērus, lai ilustrētu nevaldāmas mēles nodarīto kaitējumu. Tā kā es nevarēju aizdedzināt neko baznīcā, es ar motorzāģi pārgriezu kanceli uz pusēm, lai ilustrētu, ko dara mēle, ja to izmanto nepareizi un nepareizā laikā. Es palūdzu kādam vīram no draudzes man pagatavot kanceli (lai es nesabojātu baznīcas īsto kanceli) un paslēpu motorzāģi aiz skatuves skaļruņa. Tas bija nedaudz pārspīlēti, iespējams, es to vairs neatkārtotu, bet tomēr tas bija jautri, un daudzi studenti nekad neaizmirsīs šo mācību no teksta (bet bez Jēkaba minētā meža ugunsgrēka).

    Ja tu domā, ka jaunieši var uztvert (vai atgriezīsies, lai dzirdētu atkal) tikai stāstus ar virspusējiem banāliem izteikumiem, tu kļūdies. Uzticies Kungam, esi uzticīgs Viņa Vārdam un ļauj Bībelei darīt smago darbu. Sagatavo savus studentus nākotnē būt draudzes locekļiem, sludinot Vārdu. Ļaujies lidojumam! Un arī izklaidēm būs sava vieta.

    2. Pielūgsmes mūzika ar veselīgu mācību (nevis Bethel Music, Jesus Culture vai Hillsong)

      Mūzika ir liela daļa no katras paaudzes dzīves, un šī paaudze, sākot no pusaudžiem līdz studentiem, nav izņēmums. Diemžēl dažas no šodienas populārākajām mūzikas grupām ir visbīstamākās. Mēs izvēlējāmies nepadoties kultūrai un nedziedāt Bethel Music (vai Jesus Culture, vai Hillsong) dziesmas vairāku iemeslu dēļ, bet galvenais iemesls bija tas, ka viņi un viņu apustuliskie līderi māca labklājības evaņģēliju un/vai ķecerīgu versiju par Jēzu, kas ir galvenais motīvs “jaunās apustuliskās reformācijas” (NAR) kustībā.

      Šis lēmums prasīja vairāk darba, pētīšanas, upurus un zināmu spriedzi, bet Kungs to godāja. Katru nedēļu vecāki un studenti var paļauties uz vienu lietu: mēs dziedam mūziku, kas ir piepildīta ar veselīgu mācību no avotiem, kuri nemāca ķecerību. Draudzes nauda netiek tērēta mūzikas aranžējumu un ierakstu iegādei, kas tieši finansē ķecerību. Studenti saņem bagātīgu teoloģiju.

      Attiecībā uz metodēm un niansēm ir zināma elastība. Mums ir gaismas (spilgtas un vājas), dažreiz mēs esam skaļi, dažreiz mēs paceļam rokas, dažreiz mēs lūdzam dziļas un izmisīgas lūgšanas, un dažreiz kāds no grupas dalībniekiem uzraksta dziesmu, un komanda to izmēģina. Turklāt mēs neizmantojam „sešu pakāpju” atdalīšanas pieeju katras dziesmas izvēlē vai grupai, kas spēlēja kopā ar vienu grupu, kas uzstājās kopā ar Bethel Music. Tie ir pirmās pakāpes viltus skolotāji, no kā mēs izvairāmies – vismaz pagaidām.

      Mūsu galvenais princips: mēs esam stingri teoloģijā, elastīgi metodoloģijā.

      3. Anonīmās jautājumu un atbilžu sesijas dzīvajā, izmantojot QR kodu

        Mēs visi zinām šausminošos stāstus par jauniešiem, kuri pamet draudzi, jo nespēj saņemt skaidru atbildi no Bībeles vai sava mācītāja. Tāpēc mēs izvēlējāmies atvērtu forumu, anonīmu jautājumu un atbilžu sesiju katra dievkalpojuma beigās. Katru nedēļu mēs plānojam, ka piedalīsies vismaz divi mācītāji un viens līdz divi biblisku izglītību ieguvuši līderi. Nodrošini krēslus, aukstu ūdens pudeli, mikrofonu un ļauj mācītājiem darīt to, ko viņi dara vislabāk. Mēs izmantojam QR kodu, kas ir redzams uz ekrāniem un publicēts mūsu Instagram lapā. Studenti vienkārši nofotografē QR kodu ar savu mobilo tālruni, un uz viņu viedtālruņa parādās forma, kas ļauj viņiem uzdot jautājumu. Šis jautājums tiek ģenerēts mūsu komandas Google Drive izklājlapā, un tā mēs saņemam daudz jautājumu vai nu iepriekš, vai reāllaikā. Mēs publicējam kodu uz ekrāniem pirms dievkalpojuma sākuma un publicējam to atkārtoti visa vakara garumā.

        Tā kā es neesmu tehniski apdāvināts, mūsu brīnišķīgais praktikants (kurš šoruden uzsāks studijas The Master’s University) izklāsta procesu šeit:

        Jautājumu un atbilžu uzstādīšana:
        1. Izveido veidlapu: izveido savu jautājumu un atbilžu aptauju ar Google Forms. Tas ir bezmaksas un viegli! docs.google.com/forms/

        Uzstādi veidlapu, lai nosūtītu e-pastu/atjauninātu atbildes.
        Uzstādi „Izvēlieties atbilžu galamērķi” (Select response destination) uz „Izveidot jaunu izklājlapu” (Create a new spreadsheet).

        1. Atbilžu pārvaldība: atrodi izklājlapu ar atbildēm savā Google Drive un pārvaldi atbildes tiešsaistē jautājumu un atbilžu sesijas laikā vai atjaunini tās pēc tam.

        Pievieno izklājlapai kolonnas papildu informācijai, kuru vēlies atjaunināt.
        Izmanto lauku, piemēram, „Atbildes datums”, lai atzīmētu atbildes, uz kurām esat atbildējis. Izdzēs rindas ar dublētiem vai neatbilstošiem jautājumiem.

        1. Dalies ar studentiem un vadītājiem

        No iestatījumiem izvēlies “Sūtīt veidlapu” (Send Form) un saīsini saiti, lai to kopētu un izveido QR kodu veidlapai, ar ko dalīties ar dalībniekiem.
        Ielīmē QR attēlu prezentācijā, PowerPoint slaidā vai sociālajos tīklos un norādi dalībniekiem, lai tie vērš jebkuru viedtālruņa kameras lietotni uz kodu, lai viņus novirzītu uz veidlapu. Viņi var viegli to aizpildīt un iesniegt viedtālrunim draudzīgā skatā.

        Kad runa ir par kalpošanu, kas vērsta uz nākamo draudzes locekļu paaudzi, mums ir labi jāpadomā par to, par kādiem cilvēkiem mēs viņus ietekmējam kļūt. Vai viņi saņems atbildes, kas viņiem nepieciešamas, lai būtu stipri, nobrieduši un uzticīgi patiesībai? Vai arī viņi būs nepastāvīgi, nedroši un nenobrieduši? Dievs ir tas, kas rada izaugsmi. Viņš arī izmanto tavu darbu kā līdzekli šā mērķa sasniegšanai (Kolosiešiem 1:28-29).

        Kosti Hins (forthegospel.org)

        Kosti Hins ir draudžu dibinātājs un mācītājs The Shepherd’s House Bībeles draudzē Čandlerā, Arizonas štatā. Uzaudzis kā maldu mācītāja Benija Hina brāļa dēls, viņš tomēr pieaugušā vecumā ir iepazinis patieso evaņģēliju un atgriezies. Viņš ir mācītājs The Shepherd’s House Bībeles draudzē Arizonā un organizācijas For the Gospel (www.forthegospel.org) prezidents un dibinātājs. Viņš ir vairāku grāmatu autors (tostarp “God, greed and the (prosperity) gospel”, “Defining deception”, “More than a Healer” un “Knowing the Spirit”). Kosti un viņa sieva Kristīne dzīvo Gilbertā, Arizonas štatā, kopā ar četriem bērniem.
        © For the Gospel Ministries 2025. Used by permission of For the Gospel Ministries. Source: https://www.forthegospel.org/read/3-proven-ways-to-grow-your-youth-ministry

        0