Šeit tu atradīsi dažus praktiskus Bībeles studēšanas rīkus. Kā cilvēks, kurš sevi sauc par kristieti, tu gan jau pieņem, ka Bībele ir patiesa, un esi dzirdējis, ka tev tā ir jāpēta, jāiegaumē, jāiepazīst un jāmīl. Bet kā?
Jāņem vērā vismaz divas svarīgas lietas, lai padziļinātu savas prasmes apgūt Bībeli. Mums ir jāizprot Bībeles interpretācijas pamatprincipi, un tad jāizprot Bībeles studiju pamatprocess.
Interpretācijas principi
Tāpat kā matemātikā ir noteikumi, gramatikā ir noteikumi un inženierzinātnēs ir noteikumi, ja vēlies Bībeli saprast pareizi, arī Rakstu interpretācijā ir noteikumi. Ja tu ievērosi šos principus, tie palīdzēs tev nonākt pie uzticamākiem secinājumiem un konsekventi bibliskām nostājām būtiskās doktrīnās.
1. Burtiskums
Tas nozīmē lasīt Bībeli tās dabiskākajā nozīmē. Lai to izdarītu, tev ir jānosaka žanrs. Vai šis ir stāstījums kā evaņģēlijos? Dzeja kā Psalmos? Vēstule kā Vēstule efeziešiem? Burtiskā pieeja ņem vērā arī simbolus, skaitļus, tēlus un metaforas. Izmantojot šo principu, tu, visticamāk, uztversi sensacionālas lietas reālistiski. Piemēram, sešas radīšanas dienas bija sešas burtiskas dienas, plūdi bija burtiski plūdi, uguns no debesīm bija burtiska uguns no debesīm, un Jēzus otrreizējā atnākšana ir burtiska otrreizējā atnākšana! Var būt nelielas atšķirības tajā, kā mēs pieejam Atklāsmes grāmatai (es to dabiski uztveru vairāk burtiski), bet kopumā ņemot, mēs negrasāmies novērsties no teksta, kā tas bieži vien tiek darīts. Mēs iegūsim burtiskus, loģiskus, Bībelē pamatotus secinājumus.
2. Vēsturiskums
Bībele ir sarakstīta pagātnē, lai gan tā ir pārlaicīga. Lai iegūtu visprecīzāko interpretāciju, vispirms ir jāpārvar vēsturiskā plaisa un jāiepazīstas ar autora un auditorijas kontekstu un to, ko tas viņiem nozīmēja. Neits Pikovics raksta: “Ja vēlamies saprast Bībelē rakstītā kontekstu, mums ir jāsaprot vārdi, frāzes un idejas tā, kā tos būtu sapratuši to sākotnējie klausītāji.”
3. Gramatika
Tāpat kā latviešu valodā, arī valodās, kurās Bībele ir sarakstīta, galvenokārt sengrieķu un senebreju valodā, ir gramatikas noteikumi, kas ir jāievēro, ja vēlamies pareizi saprast Bībeles interpretāciju. Sengrieķu valodā, piemēram, būtiska ir “noskaņa”. Viens no “noskaņojumiem” gramatikas izpratnē ir imperatīvais noskaņojums, kas ir pavēloša darbības vārda komunikācija. Ja es to redzu tekstā, tas ietekmē to, kā es to sludinu un dzīvoju. Kāds varētu teikt: “Skat, Pāvils vienkārši sniedz dažus ieteikumus vai informāciju.” Cits teiks: “Rau, Pāvils pavēl kaut ko, kam man ir jāpaklausa!” Darbības vārdi, lietvārdi, īpašības vārdi un locījumi (un ne tikai) ir svarīgi. Tāpat kā latviešu valodā, ņem vērā vārdu un teikumu gramatisko uzbūvi!
Uzcītīgas izpētes process
Ir daži vienkārši soļi, kurus tu vari spert, lai nodrošinātu dziļāku, precīzāku un patiesi atsvaidzinošu Bībeles studēšanu. Taču brīdinām, ka tev vajadzēs lielāku budžetu pierakstu blociņiem, ja tu tos izmanto! Sagatavojies padziļinātai studēšanai, iestrādājot šo procesu savā studiju arsenālā. Tas ir akronīms N.I.S.P. Šī ir plaši izmantota pieeja, lai no Bībeles studijām iegūtu vairāk – novērošana, interpretācija, sakarības un piemērošana.
Dieva labā vēsts – evaņģēlijs
Bobijs Džeimisons
Studējot Bībeli ar šī materiāla palīdzību, tu uzzināsi Bībelē mācīto par Dievu, cilvēku, Jēzu Kristu un mūsu atbildi Viņam, kā arī aplūkosi, kā šīs patiesības skar vietējo draudzi.
1. Novērošana
Izlasi pētāmo teksta fragmentu vairākas reizes, lai labi izjustu tā detaļas. Rīkojies tā, it kā šo tekstu lasītu pirmo reizi, un novēro visus faktus. Uzdod jautājumus par tekstu:
- Kas tajā ir iesaistīti?
- Ko viņi dara?
- Kur viņi atrodas? Kur viņi dodas?
- Kad tas notika? Kas notika pirms un pēc tam?
- Kāpēc tas notiek? Kas ir novedis pie šī notikuma?
- Vai tas ir ticis pravietots?
Kad tu veltīsi laiku teksta un konteksta vērošanai, tu sapratīsi teksta sākotnējo nozīmi. Tas sagatavo tevi, lai iedziļinātos teksta interpretācijā.
2. Interpretācija
Pēti šo tekstu kā detektīvs, meklējot tajā norādes, kas varētu palīdzēt atbildēt uz turpmāk uzdotajiem jautājumiem:
- Ko šis teksts nozīmē? Par ko tiek runāts? Mēģini atklāt teksta patieso nozīmi.
- Ko autors centies pateikt saviem sākotnējiem lasītājiem? Kā šo tekstu būtu sapratuši pirmie lasītāji?
- Ko autors mēģina pateikt man? Paturi prātā, ka starp sākotnējiem lasītājiem un mums bieži vien ir ievērojams attālums (vēsturisks, politisks, sociāls, kultūras, ģeogrāfisks, derības un amata).
- Kāpēc tas ir šeit? Kāda ir teksta teoloģiskā nozīme?
Paturi prātā – ja Bībeles vienkāršā jēga ir saprotama, nemeklē citu jēgu, tādējādi drīzāk nonāksi pie muļķībām. Bībele ir rakstīta, lai to saprastu normāli cilvēki, nevis tikai superinteliģenti vai tie, kuri pretendē uz papildu zināšanām, kas parasti nav dotas visiem. Nemeklē apslēptas nozīmes, ja vien tev nav pamatota iemesla domāt, ka ir vēl kāda nozīme, kas nav acīmredzama vai uz kuru nenorāda apkārtējais konteksts. Tas nozīmē, ka mums nav jāmaina Bībeles skaidrā jēga, ja tā ir pretrunā ar kādiem mūsu izkoptajiem uzskatiem, bet gan jāmaina pat mūsu uzskati, ja Bībeles mācība ir pret tiem.
Mums nav jāmaina Bībeles skaidrā jēga, ja tā ir pretrunā ar kādiem mūsu izkoptajiem uzskatiem, bet gan jāmaina pat mūsu uzskati, ja Bībeles mācība ir pret tiem.
Neaizmirsti arī uzdot jautājumus, jo kristietība nav ticība, kas domāta tikai intelektuāli izredzētajiem. Mēs varam uzdot jautājumus par visu, ko lasām Bībelē, un sagaidīt saprātīgas atbildes, kuras mēs spējam saprast un kuras saskan ar mācībām citviet Bībelē.
Bībeles interpretācijas vispārējie principi:
1 – Bībeli interpretē ar Bībeli, atsaucoties uz paralēliem pantiem, atzīmējot gan atšķirības, gan līdzības.
2 – Pēti vārdus, atceroties, ka pat angļu vai latviešu valodā dažādu vārdu nozīmes laika gaitā mainās. Atceries arī to, ka līdzīgu jēdzienu izteikšanai var tikt lietoti dažādi vārdi, piemēram, mēs lietojam vārdus paziņa, draugs, tuvs draugs, līgavainis, sieva un vīrs vai vecāks un bērns, lai definētu dažādus mīlestības attiecību aspektus starp cilvēkiem.
3 – Novērtē gramatikas lietojumu. Kāpēc vārdi tika salikti tieši tā, kā tie ir salikti? Vai būtu izteikta cita doma, ja gramatika būtu bijusi citādāka?
4 – Rūpīgi pārdomā panta, fragmenta, rindkopas, nodaļas un grāmatas kontekstu. Konteksts ir vai nu tuvs (tajā pašā tekstā), vai attālināts (cita Rakstu vieta).
5 – Uzzini, kāds bija autora nodoms, rakstot to, ko tu lasi. Piemēram: Pāvila vēstulēs, tāpat kā dažos evaņģēlijos, parasti ir norādīts katras vēstules rakstīšanas nolūks, bet attiecībā uz citiem rakstiem tev, iespējams, būs jāveic izpēte.
6 – Izpēti tās grāmatas vēsturisko fonu, kuras daļa ir tevis pētāmais teksts, izmantojot Bībeles konkordanci, enciklopēdijas, kartes utt.
7 – Apsver autora tēmas citos rakstos. Piemēram: Vai Atklāsmes grāmata var kaut ko piedāvāt mūsu Jāņa evaņģēlija studijām?
8 – Izpēti, kā tu saprastu rakstnieku, ja viņš ar tevi sazinātos pa tiešo. Ko tu visskaidrāk saprastu viņa rakstītajā domā?
3. Sakarības
Sakarību meklēšana faktiski var būt daļa no interpretācijas un bieži tiek veikta vienlaicīgi. Kad skaties kopsakarības, tu piemini citas nodaļas, grāmatas vai visas Bībeles daļas, kas palīdz tev saprast nodaļu, kuru tu studē, un darbojies pēc šāda principa: Bībele ir pati labākā sevis skaidrotāja.
- Vai tas ir pieminēts arī citur Svētajos Rakstos?
- Vai par to ir runājis arī Jēzus, pravieši vai citas nozīmīgas personas?
- Ko par šo doktrinālo tēmu saka kāds cits autors?
- Vai citi Bībeles teksta fragmenti var man palīdzēt noformulēt šo patiesību?
- Vai citi Bībeles teksta fragmenti sniedz papildu kontekstu vai detaļas?
Kad redzi, ka mācītāji veido diagrammas un sarakstus vai izmanto savstarpējas atsauces, viņi izmanto sakarības, lai parādītu, kāds ir Bībeles vienojošais skatupunkts konkrētā jautājumā.
4. Pielietojums
Pielietojuma atrašana ir veids, kā mēs uzņemam izlasīto un tiekam pārveidoti tā gaismā. Tā ir vieta, kur teksts ietekmē veidu, kā mēs dzīvojam savu ikdienas dzīvi. Nesteidzies ar pielietojumu, kamēr neesi pārliecināts, ko teksts pauž un ko tas nozīmē. Tālāk attiecīgi pielāgo savu dzīvi. Sper soļus pretī tam, lai izvērtētu sevi, novērtētu savu progresu un veiktu nepieciešamās izmaiņas Bībeles Vārda iedzīvināšanā savā dzīvē. Ja tev neizdodas atrast Rakstu vietas pielietojumu savai dzīvei, uzdod sev šos jautājumus:
- Vai tekstā ir kāda pavēle, kam man ir jāpaklausa?
- Vai tekstā ir atrodams labs piemērs, kam man sekot?
- Vai tekstā ir atklāts grēks, no kura man vajadzētu izvairīties?
- Vai teksts atklāj kaut ko, par ko es vēlos pateikties Dievam?
- Vai ir atrodams kāds apsolījums, ko es varu saukt par savu?
- Vai tekstā ir kāda svētība, ko es varu baudīt?
- Vai teksts apraksta kādu kļūdu, no kura es varu mācīties?
- Vai tekstā ir kāda uzvara, ko es varu izcīnīt?
- Vai teksts atklāj kādu jaunu domu par Dievu, Kungu Jēzu, Svēto Garu, sātanu, cilvēku?
Studē, ne tikai, lai mācītos, bet studē, lai mācītos dzīvot! Pat grūtu tekstu ir iespējams pielietot!
Kosti Hins (forthegospel.org)
Kosti Hins ir draudžu dibinātājs un mācītājs The Shepherd’s House Bībeles draudzē Čandlerā, Arizonas štatā. Uzaudzis kā maldu mācītāja Benija Hina brāļa dēls, viņš tomēr pieaugušā vecumā ir iepazinis patieso evaņģēliju un atgriezies. Viņš ir mācītājs The Shepherd’s House Bībeles draudzē Arizonā un organizācijas For the Gospel (www.forthegospel.org) prezidents un dibinātājs. Viņš ir vairāku grāmatu autors (tostarp “God, greed and the (prosperity) gospel”, “Defining deception”, “More than a Healer” un “Knowing the Spirit”). Kosti un viņa sieva Kristīne dzīvo Gilbertā, Arizonas štatā, kopā ar četriem bērniem.
© For the Gospel Ministries 2025. Used by permission of For the Gospel Ministries. Source: https://www.forthegospel.org/read/how-to-study-the-bible