Protams, mums, pieaugušajiem, Trīsvienība ir noslēpumaina. Dievs ir bezgalīgs. Mēs nekad nespēsim Viņu pilnībā saprast vai izzināt Viņa noslēpumus. Turklāt Dievs ir unikāls. Viņš vienīgais ir Radītājs. Viņš vienīgais nav atkarīgs no pasaules. Nekas radītajā pasaulē nekalpo kā pilnīgs modelis vai analogs Viņam.
Tieši Dieva unikalitāte ir svarīga mācība, ko nodot bērniem. Nav neviena līdzīga Dievam. Nekas no radītā mums nesniedz pilnīgu priekšstatu par to, kas ir Dievs. Jēzus ir pilnīgs Dieva tēls (Jāņa evaņģēlijs 14:9; Kolosiešiem 2:9). Taču, lai gan Dievs Sevi ir mums atklājis, mēs nevaram Viņu pazīt pilnībā. Viņš ir Dievs, un Viņš ir neizsmeļams.
Vai mums vajadzētu izmantot analoģijas?
Tā kā nekas pasaulē nav pilnīgs Trīsvienības modelis, mums jābūt piesardzīgiem, lietojot analoģijas, jo tās nevar būt pilnīgi Trīsvienības modeļi. Daži cilvēki ir izmantojuši trijstūri, lai attēlotu Trīsvienību. Trijstūrim ir trīs malas, kas katra veido daļu no kopuma, taču tā nav adekvāta analoģija, jo Dievam nav daļu.
Tēvs nav Dieva daļa, bet gan pats Dievs. Tāpat arī Dēls nav Dieva daļa, bet gan Dievs (Jāņa evaņģēlijs 1:1). Šī neatbilstība uzsver to, ka, lai mācītu savus bērnus par Trīsvienību, vispirms mums pašiem tā ir jāpēta, lai spētu skaidrot to patiesi, nevis kļūdaini. Tas nenozīmē, ka nevaram izmantot trīsstūri kā piemēru, bet tad arī jāskaidro, ka neviena analoģija nevar precīzi atspoguļot Dievu.
Trīsvienība vienmēr būs noslēpumaina. Bet mēs varam to mācīt saviem bērniem, jo Dievs to māca Bībelē.
Tāpat daži cilvēki ir izmantojuši piemēru ar ūdeni. Ūdenim ir trīs stāvokļi: ciets (ledus), šķidrs un gāzveida (ūdens tvaiki). Taču arī šī analoģija nav adekvāta. Nav tā, ka Dievs parādās trijās formās, viena pēc otras. Drīzāk Dievs vienmēr ir Tēvs, Dēls un Gars, pat pirms Viņš parādās mums.
Kā jau iepriekš minējām, Dieva Trīsvienība ir neizprotama. Nav iespējams atšķetināt šo noslēpumu un skaidri saredzēt visu patiesību par Dievu.
Paļaujieties uz dievišķo pamācību
Tātad, ko darīt? Mēs varam izmantot to, ko mums sniedz pati Bībele. Daži vecāki vajadzību izdomāt radošus veidus, kā saviem bērniem pastāstīt par Dievu, uztver kā apgrūtinājumu. Bet, paldies Dievam, mums ir Bībele. Dievs ir uzrunājis mūs. Viņš mums ir pastāstījis par sevi. Viņš mums ir teicis, ka ir viens Dievs un trīs personas – Tēvs, Dēls un Svētais Gars. Bībele mums sniedz skaidru un patiesu informāciju par Dievu.
Svētajos Rakstos ir vairākas vietas, kas mums tieši atklāj visas trīs Trīsvienības personas. Piemēram, kristībās – gan Kristus, gan mūsu. Mateja evaņģēlijā par Jēzus kristībām rakstīts:
“Un, kad Jēzus bija kristīts, Viņš tūdaļ izkāpa no ūdens. Un redzi, debesis tika atvērtas, un viņš redzēja Dieva Garu kā balodi nolaižamies un uz Viņu nākam. Un redzi, balss no debesīm sacīja: “Šis ir Mans mīļais Dēls, uz ko Man labs prāts.” (Mateja evaņģēlijs 3:16-17).
Balss no debesīm ir Tēva balss. Dēls tiek kristīts. Svētais Gars “nolaižas kā balodis”. Tas, ka Dievs ir viens, nav uzreiz redzams, taču te ir aprakstīts viens posms virknē darbību, ar kurām Dievs – vienīgais Dievs – glāba savu tautu.
Trīsvienība izpaužas arī vienā Vārdā, kurā mēs esam kristīti: “Tāpēc ejiet un dariet par mācekļiem visas tautas, tās kristīdami Tēva, Dēla un Svētā Gara Vārdā,” (Mateja evaņģēlijs 28:19). Ir viens Vārds, kas uzsver Dieva vienotību. Vārds ir saistīts ar katru no trim personām.
Citas izpausmes
Trīsvienība mums skaidri izpaužas arī ārpus kristībām. Piemēram, Dieva pestīšanas darbs, kad tas attiecas uz individuālu ticīgo, ietver visas trīs personas vienotā darbā.
“Kad nu nāks Aizstāvis, ko Es [Jēzus] jums sūtīšu no Tēva, Patiesības Gars, kas iziet no Tēva, Tas dos liecību par Mani.” (Jāņa evaņģēlijs 15:26)
Gara dāvāšana draudzei ietver visas trīs personas.
“Dieva labās rokas paaugstināts un no Tēva dabūjis Svētā Gara apsolījumu, Viņš izlējis To, ko jūs tagad redzat un dzirdat.” (Apustuļu darbi 2:33)
Jēzus augšāmcelšanās ir saistīta ar visām trim Trīsvienības personām.
“Un, ja jūsos mājo Tā Gars, kas Jēzu uzmodinājis no miroņiem, tad Viņš, kas Kristu Jēzu uzmodinājis no miroņiem, arī jūsu mirstīgās miesas darīs dzīvas ar Savu Garu, kas ir jūsos.” (Romiešiem 8:11)
Atverot Bībeli kopā ar saviem bērniem, mums nevajadzētu aizmirst par viņiem lūgt, lai Dievs caur Savu Vārdu un Svēto Garu mācītu viņiem par sevi. Nevienam cilvēkam nav iespējams patiesi saprast garīgās lietas bez Svētā Gara (1. Korintiešiem 2:14-16).
Iegremdēti Trīsvienībā
Ārpus skaidri formulētiem tekstiem mēs Bībelē redzam arī plašākus modeļus. Galvenokārt Tēvs ir tas, kas runā. Bet Tēvs runā Vārdu, kā teikts Jāņa evaņģēlijā 1:1. Šis modelis ir fons un konteksts, kurā Dievs runā uz mums Bībelē. Svētais Gars ir kā Dieva elpa (Ecēhiēla 37:10-14). Svētais Gars arī mājo mūsos un dod mums saprašanu (1. Korintiešiem 2:14-16). Mēs varam pastāstīt saviem bērniem, ka šis process notiek, kad viņi lasa Bībeli vai klausās, kā to lasa citi.
Arī lūgšanā ir iesaistītas visas trīs Trīsvienības personas. Mēs galvenokārt lūdzam Dievu Tēvu (Mateja evaņģēlijs 6:9). Jēzus aizlūdz par mums, padarot mūsu lūgšanas Dievam patīkamas (Ebrejiem 7:25). Svētais Gars mājo mūsos un dod spēku mūsu lūgšanām (Romiešiem 8:26). Šo visu mēs varam stāstīt saviem bērniem, skaidrojot Trīsvienības saistību ar lūgšanu.
Arī mūsu kļūšanā par Dieva bērniem ir iesaistītas visas trīs Trīsvienības personas. Dievs ir mūsu Tēvs, ar kuru mēs esam saistīti kā dēli. Jēzus ir mūsu vecākais brālis (Romiešiem 8:29). Viņš ir mūžīgais Dēls, un mums ir privilēģija būt par dēliem tikai tāpēc, ka Viņš pirmais ir Dēls (Galatiešiem 4:4-5). Svētais Gars mājo mūsos un māca mūs saukt: “Abba! Tēvs!” (Romiešiem 8:15; Galatiešiem 4:6).
Verns Poitress (desiringGod.org)