Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ētiska izturēšanās pret dzīvniekiem

Bībeles principu piemērošana

Džeimss R. Hjūdžs un Roberts V. Kārters, creation.com
Tulkoja – TITAM DIVI

2021. gada Beisbola Pasaules sērijas laikā biedrība “Cilvēki par ētisku izturēšanos pret dzīvniekiem” (PETA) publicēja paziņojumu presei, kurā aicināja beisbola pasauli: “Svītrot vārdu “bullpen (burtiski: buļļu stallis)””. Tā ir atsauce uz turēšanas zonu, kurā pirms nokaušanas tiek turēti “pārbijušies” vērši. PETA ierosinājums par dzīvniekiem draudzīgu apzīmējumu bija: “Roku kūts!” [1] Šādu ierosinājumu ir grūti uztvert nopietni, jo īpaši tāpēc, ka kūts viņu izpratnē diez vai ir dzīvniekiem draudzīga vieta. Tomēr “dzīvnieku tiesību” tēma mūsdienās ir bieži apspriests temats. Vai mums, tāpat kā PETA, vajadzētu būt pret testiem ar dzīvniekiem, pat ja tie var glābt cilvēku dzīvības? Vai mums ir jāizvairās no visiem dzīvnieku izcelsmes produktiem mūsdienu ražošanas piegādes ķēdēs? Vai mēs drīkstam ēst gaļu? Kur mums vajadzētu novilkt robežu?

“Dievs neuzliek morālus pienākumus dzīvniekiem vai augiem, un Jēzus par tiem nemira – lai gan tos ir skāris Ādama grēka lāsts.”

Vispirms noskaidrosim dažus Bībeles principus ētiskai attieksmei pret dzīvniekiem. Tie ir šādi:

  • Galu galā dzīvnieki pieder Dievam (Psalmi 50:10-11; 1. Korintiešiem 10:26), jo Viņš tos ir radījis (1. Mozus 1:20-21, 24-27; Jeremijas 27:5). Tādējādi mūsu mijiedarbībai ar tiem un to izmantošanai ir jābūt (a) saskaņā ar Dieva morāles prasībām un (b) Viņa godam.
  • Dievs piešķīra cilvēcei varu pār radību, tostarp pār dzīvniekiem (1. Mozus 1:26; 9:2).
  • Dzīvniekiem un augiem nav pašiem par sevi piederošu tiesību, jo Dievs viņiem tādas nav piešķīris. Dzīvnieku un augu mērķis ir kalpot cilvēcei, kuras labā Dievs tos ir nodrošinājis.
  • Dievs rūpējas par dzīvniekiem (Psalmi 104:14; Mateja 6:26; Marka 10:29) un augiem (Mateja 6:28-29), un mums vajadzētu rūpēties par tiem, kā to rāda piemēri Svētajos Rakstos (Lūkas 15:3-7; Jāņa 10:1-15).
  • Dievs neuzliek morālus pienākumus dzīvniekiem vai augiem, un Jēzus par tiem nemira, lai gan tos ir skāris Ādama grēka lāsts (1. Mozus 3:17-19). Tomēr Dievs uzliek morālus pienākumus cilvēcei un Viņš nodrošināja līdzekli pret lāstu caur Sava Dēla upuri. Tāpēc cilvēks ir atšķirīgs no pārējās radītās kārtības.
  • Dzīvnieka nogalināšana nav pielīdzināma cilvēka slepkavībai (1. Mozus 9:2-6), jo cilvēks ir radīts pēc Dieva tēla, bet dzīvnieki nav radīti pēc Dieva tēla.
  • Tomēr tas nedod mums brīvību darīt, ko vien vēlamies. Piemēram, mēs nedrīkstam būt alkatīgi laupītāji (5. Mozus 22:6-7).
  • Cilvēki drīkst īpašumā turēt un ierobežot dzīvniekus, kā arī likt tiem kalpot (2. Mozus 21:28-29; 5. Mozus 25:4; Jesajas 1:3; Mateja 21:5; Jēkaba 3:3, 7).
  • Mums nav jāizturas nežēlīgi pret dzīvniekiem, bet gan jādod tiem barību (5. Mozus 25:4; 1. Timotejam 5:18), aprūpi (Salamana pamācības 12:10; Lūkas 14:5) un atpūtu (2. Mozus 20:10; 2. Mozus 23:12).
  • Dievs mums atļauj ēst gaļu (1. Mozus 9:3; 1. Korintiešiem 10:25).

Ievērojot iepriekš izklāstītos principus, mums nevajadzētu radīt nevajadzīgas sāpes dzīvniekiem. Tomēr tas nenozīmē, ka mēs nedrīkstam tos izmantot medicīniskiem pētījumiem, pat ja tas nozīmē, ka viņu dzīvības tiek upurētas cilvēku labā.

Bībelē ir skaidri noteikta hierarhija, kurā dzīvnieki ir daudz zemāk par cilvēkiem. Padomājiet par to, ko Jēzus teica Kalna sprediķī: “Skataities uz putniem gaisā; ne tie sēj, ne tie pļauj, ne tie sakrāj šķūņos, un jūsu Debesu Tēvs tos baro. Vai tad jūs neesat daudz labāki nekā viņi?” (Mateja 6:26) Tādējādi pētniecībā izmantoto dzīvnieku dzīvības ir mazāk vērtīgas nekā viena cilvēka dzīvība, ko var glābt, pateicoties medicīnas sasniegumiem, kas gūti medicīniskos pētījumos, kuros izmanto dzīvniekus.

Pretēji šiem Bībeles principiem PETA savā tīmekļa vietnē apgalvo: “Dzīvnieki nav mūsu īpašums, lai ar tiem eksperimentētu, tos ēstu, nēsātu, izmantotu izklaidei vai kā citādi ļaunprātīgi izmantotu.” [2] Viņi mēģina pamatot savu nostāju, atsaucoties uz Bībeli un apgalvojot, ka ”ētiska attieksme – zelta likums – jāattiecina uz visām dzīvajām būtnēm: rāpuļiem, zīdītājiem, zivīm, kukaiņiem, putniem, abiniekiem un vēžveidīgajiem”.

Zelta likums, protams, ir ņemts tieši no Jēzus vārdiem: “Un, kā jūs gribat, lai ļaudis jums dara, tāpat darait viņiem.” (Lūkas 6:31) “Ļaudis” šeit nepārprotami attiecas uz cilvēkiem. Kāpēc tas būtu jāattiecina arī uz citām dzīvības formām? Patiesībā, viņiem nav nekādu attaisnojumu. Nākot no evolucionāras izcelsmes skatījuma, viņiem faktiski nav loģiska pamata piemērot jebkāda veida morāli jebkurā situācijā.

Kā kādā diskusijā skaidri norādīja mūžībā aizgājušais evolūcijas profesors Viljams Provins (1942-2015):

“Ļaujiet man apkopot savus uzskatus par to, ko mūsdienu evolucionārā bioloģija mums saka skaļi un skaidri, un man jāsaka, ka tie būtībā ir Darvina uzskati. Nav nekādu dievu, nav nekādu mērķtiecīgu spēku, nav nekādas dzīvības pēc nāves. Kad es miršu, esmu pilnīgi pārliecināts, ka es būšu pilnīgi miris. Tas ir viss – tas būs mans gals. Nav nekāda galējā ētikas pamata, nav nekādas galīgās dzīves jēgas, un nav arī nekādas brīvās gribas cilvēkiem.”

Ja cilvēki ir attīstījušies, lai dominētu, lai ēstu citas sugas, lai būtu dabas pasaules izšķērdētāji… nu un? Ja cilvēki izraisa izmiršanu… nu un? Ja visi polārlāči noslīkst kūstošā ledū… vienalga! Saskaņā ar naturālistisko evolūcijas pasaules uzskatu cilvēks ir tikai mirklis kosmosā, nejaušs molekulu sakārtojums, kas pagātnē vienkārši nejauši sanāca kopā un kas kaut kad nākotnē vairs nepastāvēs. Ja tā padomā, PETA mēģina piesavināties Bībeles autoritāti un Bībeles morāli, taču viņu argumentiem nav loģiska pamata. Tā vietā tieši kristīgais bibliskais pasaules uzskats ir tas, kas sniedz atbildes, kā izklāstīts iepriekš.

Pamatojoties uz Bībeles principu izpratni par to, kā mums vajadzētu izturēties pret dzīvniekiem, mēs varam secināt, ka PETA un līdzīgu organizāciju nostāja ir:

  1. Neloģiska. Lielākā daļa dzīvnieku tiesību aizstāvju apgalvo, ka cilvēki ir attīstījušies no dzīvniekiem. Tad jau cilvēks, kas ēd steiku, neizturas amorālāk kā lauva, kas nomedījusi gazeli.
    Viņi rada dubultu standartu – tādu, kas attiecas uz cilvēkiem, bet neattiecas uz dzīvniekiem. Ja cilvēki evolūcijas ceļā būtu cēlušies no dzīvniekiem, tad nebūtu morāla iemesla censties atturēt cilvēkus no tā, par ko tie ir evolucionējuši, proti, lai ēstu gaļu.
  2. Nepraktiska. Mūsdienu ražošanas sistēmā tiek izmantoti ļoti daudzi dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti. To lietošanas izskaušana būtu līdzvērtīga lielas mūsdienu sabiedrības daļas iznīcināšanai.
  3. Nekritiska. PETA apgalvo, ka dzīvniekiem ir tādas pašas tiesības kā cilvēkiem un ka pret dzīvniekiem jāizturas pēc līdzīgiem noteikumiem kā pret cilvēkiem. Šis apgalvojums nav pamatots. Cilvēce ir atsevišķa radība (1. Mozus 2:7), un dzīvnieki ir zemākas kārtas, nevis līdzvērtīgi cilvēkiem (1. Mozus 1:24-27; 1. Korintiešiem 15:39). Tādējādi viņu uzskatus nevar pamatot ne ar Bībeles, ne evolūcijas teoriju. Tomēr pamaniet, kā viņi mēģināja izmantot Bībeles principu (zelta likumu). Viņi sagroza Svētos Rakstus, lai tie atbilstu viņu mērķiem.
  4. Nekonsekventa. Savos bieži uzdotajos jautājumos PETA apgalvo, ka tā neieņem nostāju jautājumā par abortiem un ka tai nav paziņojuma, kurā tiktu atbalstīti vai nosodīti aborti. [3] Tomēr, apgalvojot, ka viņiem nav nostājas šajā jautājumā, viņi patiesībā pauž nostāju. Pēc analoģijas Jēzus teica: “Kas nav ar Mani, tas ir pret Mani, un, kas ar Mani nesakrāj, tas izkaisa.” (Mateja 12:30)
    Ja aborti ir ļaunums, tad, neizsakoties pret to, viņi to klusējot atbalsta. Iebilst pret dzīvnieku nonāvēšanu medicīniskiem pētījumiem, pat tad, kad tā ir nesāpīga, bet neiebilst pret cilvēku nonāvēšanu, ir, maigi izsakoties, liekulīgi.

“Jēzus sacīja mācekļiem, lai viņi … sagādā ēzeli, uz kura Viņam jāt (Mateja 21:2-7). Apgalvot, ka izmantot dzīvnieku pakalpojumus ir neētiski, nozīmē apgalvot, ka … Jēzus grēkoja.”

5. Amorāla. Dievs nodrošināja Ādamam un Ievai ādas apģērbu (1. Mozus 3:21), Viņš deva pavēli upurēt dzīvniekus (3. Mozus 4:35), izmantot dzīvnieku ādas (2. Mozus 26:14) un ēst gaļu (2. Mozus 12:8); un Jēzus pavēlēja mācekļiem ēst zivis (Jāņa 21:9-12) un sagādāt ēzeli, uz kura Viņš varētu jāt (Mateja 21:2-7). Apgalvot, ka dzīvnieku pakalpojumu un dzīvnieku izcelsmes produktu izmantošana ir neētiska, nozīmē apgalvot, ka Dievs dod amorālas pavēles un ka Jēzus ir grēkojis. Tā ir zaimošana.

Bībelē atrodamās vadlīnijas sniedz atbildes uz dzīvnieku tiesību aizstāvju ētiskajiem uzskatiem. Tas vēlreiz apliecina Bībeles nozīmīgumu visās dzīves jomās.

Atsauces:
[1] peta.org/media/news-releases/petas-call-to-the-bullpen-rename-outdated-term-arm-barn/
[2] peta.org/features/what-peta-really-stands-for/
[3] peta.org/about-peta/faq/what-is-petas-stance-on-abortion/

0